საინტერესოჯანმრთელობა

4 საინტერესო ფაქტი ძილის შესახებ

ღმა ძილის ფენომენი

დაავადებათა კონტროლის ცენტრის (CDC) თანახმად, ამერიკელი მოზრდილების დაახლოებით 35% სძინავს შვიდ საათზე ნაკლები ღამით, რაც საკმარისი არ არის. ხშირად ჩვენ ან ვერ ვიძინებთ, ან ვფიქრობთ, რომ ძილი დაკარგული დროა. რა ხდება სინამდვილეში, როცა ჩვენ გვძინავს? რატომ ვართ შექმნილი ისე, რომ ჩვენი ცხოვრების მესამედს არაფრის კეთებაში ვხარჯავთ?

1. რა არის რეალურად REM ძილი?

რა არის რემ ძილი

1951 წელს, ჩიკაგოს უნივერსიტეტის კურსდამთავრებულმა ევგენი ასერინსკიმ თავისი 8 წლის ვაჟი, არმონდი, დაუკავშირა მოწყობილობას, რომელიც თვალის მოძრაობას და ტვინის ტალღებს აკონტროლებდა. მას შემდეგ, რაც არმონდს ჩაეძინა, ასერინსკიმ სხვა ოთახიდან შენიშნა, რომ თვალის მიმავალი „კალმები“ წინ და უკან ტრიალებდნენ. ფიქრობდა, რომ არმონდი ფხიზლად იყო და ირგვლივ მიმოიხედა, ასერინსკი წავიდა გამოსაკვლევად და დაინახა, რომ ბიჭს ღრმად ეძინა, თვალები დახუჭული ჰქონდა. ასერინსკის ნაშრომი, რომელიც გამოქვეყნდა 1953 წელს, იყო პირველი შემთხვევა, როდესაც აღწერილი იყო REM ძილი. მანამდე მეცნიერები თვლიდნენ, რომ მძინარე ტვინი მეტ-ნაკლებად გამორთული იყო.

ჩვენ ახლა ვიცით, რომ არა მხოლოდ ადამიანები, არამედ ყველა ხმელეთის ძუძუმწოვარი და მრავალი ფრინველი განიცდის REM-ს. ამ დროს გულისცემა ჩქარდება, სუნთქვა ხდება არარეგულარული და ტვინის ტალღები უფრო ცვალებადი. ძირითადი კუნთები, რომლებსაც ჩვენ ჩვეულებრივ ვაკონტროლებთ, ვერ მოძრაობენ.

REM ძილი პირველად დგება დაძინებიდან დაახლოებით ერთი საათში. ასაკის მატებასთან ერთად ვიღებთ ნაკლებ REM ძილს და მისი ფუნქცია ჯერ კიდევ არ არის ბოლომდე გასაგები. ითვლება, რომ ეს არის მეხსიერების ფორმირების გასაღები, მაგრამ ადამიანები, რომლებიც იღებენ ანტიდეპრესანტებს, გაცილებით ნაკლებ დროს ატარებენ REM ძილში და, როგორც ჩანს, ეს არ ახდენს გავლენას მათ მეხსიერებაზე. ასევე, მითია, რომ ჩვენ მხოლოდ REM ძილის დროს ვოცნებობთ. ჩვენი ყველაზე ნათელი სიზმრები ჩნდება REM ძილის დროს, მაგრამ სიზმარი შეიძლება ვნახოთ ძილის ნებისმიერ ეტაპზე.

2. რა არის ძილის დამბლა?

ძილის დამბლა

ძილის დამბლა არის მოძრაობის უუნარობა, რომელიც ხანმოკლე პერიოდის განმავლობაში ხდება, როცა იძინებთ ან იღვიძებთ. გონება გაღვიძებულია, მაგრამ სხეული ჩამორჩება ერთი-ორი წუთის განმავლობაში.

მიუხედავად იმისა, რომ შეგრძნება უცნაურია და შეიძლება იყოს საშინელი, ძილის დამბლა არ არის იშვიათი და საშიში. ის ყველაზე ხშირად გვხვდება ახალგაზრდებში, მოზარდებში და ძილის პრობლემების მქონე ადამიანებში, მათ შორის ნარკოლეფსიის, ძილის აპნოეს და ღამის ფეხის კრუნჩხვების ჩათვლით. ის ასევე უფრო ხშირია პოსტტრავმული სტრესის ან პანიკური აშლილობის მქონე ადამიანებში. დამბლის იმ მომენტებში, ზოგიერთი ადამიანი გრძნობს, რომ ეცემა ან ცურავს. ერთ-ერთი თეორიის თანახმად, ადამიანები, რომლებიც გრძნობენ საკუთარ სხეულს გარეთ ან გრძნობენ მოჩვენებებს, შესაძლოა განიცდიდნენ შეფერხებას სარკისებურ ნეირონებში, ტვინის იმ ნაწილში, რომელიც მოქმედებს, როდესაც ვაკვირდებით სხვა ადამიანების აქტივობას.

3. მითია, რომ ზრდასრულ ადამიანს სჭირდება მხოლოდ ხუთი საათი ან ნაკლები ძილი.

მოზარდები განსხვავდებიან თავიანთი ძილის მოთხოვნილებებით, მაგრამ მათი რიცხვი, ვინც საუკეთესო მდგომარეობაშია ასეთი მცირე ძილის დროს, ძალიან მცირეა. ძილის ნაკლებობა დაკავშირებულია ჭარბ წონასთან, ტიპი 2 დიაბეტთან, გულის დაავადებებთან და ავტოსაგზაო შემთხვევებთან.

მაშ, რატომ ამბობენ ადამიანები, რომ კარგად არიან ძილის ნაკლებობის დროს? კორტიზოლის მოზღვავებამ- ჰორმონი, რომელიც აჩქარებს სტრესის მართვას, შეიძლება გამოიწვიოს სიფხიზლის შეგრძნება. ეს არის ილუზია; უძილო ადამიანები, ცუდად აკეთებენ მოკლევადიანი მეხსიერების და საავტომობილო უნარების ობიექტურ ტესტებს.

ოპტიმალური ფუნქციონირებისთვის ხანდაზმულებს, ჩვეულებრივ, შვიდიდან რვა საათი სჭირდებათ, ხოლო სხვა მოზრდილებს შვიდიდან ცხრამდე. მოზარდებს ესაჭიროებათ 8-დან 10 საათამდე, ხოლო მცირეწლოვან ბავშვებს კიდევ მეტი. ადამიანებს, რომლებსაც ნორმალურად სძინავთ, მინიმუმ 15 წუთი სჭირდებათ დასაძინებლად.

4.ღამისთევა შეიძლება კარგი იყოს თქვენი ფსიქიკური ჯანმრთელობისთვის

ძილი

მიუხედავად იმისა, რომ მთელი ღამის ძილის დაკარგვა უმეტეს ჩვენგანს ზომბავს, არის გამონაკლისები: ზოგიერთი ადამიანი თავს გაცილებით ბედნიერად ან მშვიდად გრძნობს მთელი ღამის გათენების შემდეგ.

დეპრესია ან ბიპოლარული აშლილობა თითქმის ყოველთვის იწვევს ძილის დარღვევას, რაც შეიძლება იყოს სიმპტომი ან გამომწვევი მიზეზი. ბრიტანელი ფსიქიატრი დევიდ ველის თქმით, 36 საათის განმავლობაში გაღვიძება ამ პაციენტების დაახლოებით ნახევარში ხსნის განწყობის სიმპტომებს. ამ მდგომარეობის შესანარჩუნებლად ის განსაზღვრავს ძილის განრიგს, რომელიც მოითხოვს გაღვიძებას უახლოეს საათებში მომდევნო რამდენიმე დღის განმავლობაში. ამის შემდეგ მათ შეუძლიათ დარჩნენ ძილის უფრო სტანდარტულ გრაფიკში, მსუბუქი თერაპიის საშუალებით. ჩვენი სხეულის საათები დგინდება შუქით: Veale, რომელიც განსაზღვრავს ინტენსიური თეთრი სინათლის ზემოქმედებას.

გამოხატე ემოცია

მომწონს
0
კმაყოფილი ვარ
0
ნეიტრალურად ვარ
0
გაურკვევლად ვარ
0
გაბრაზებული ვარ
0

დატოვე კომენტარი

თქვენთვის საინტერესო